Echter krijgen steeds meer filmmakers en fotografen argwaan. Zeker nadat Andrew Reid van EOSHD zijn R5 uit elkaar schroefde om te zien wat er dan exact aan het ontwerp scheelde. Wat blijkt: behalve op het LCD-scherm is nergens koelpasta of een heatsink aangebracht. Daarnaast hebben ze de geheugenbankjes deels over de CPU (genereren beide de meeste warmte) gelegd, zodat koeling nagenoeg onmogelijk is. Sterker nog, dit is de meest onlogische lay-out die je je als ontwerper kunt bedenken.
Nóg opmerkelijker werd het toen Andrew de koeling wél had aangepast, zodat de temperatuur rondom de CPU continu onder de 47 graden celsius bleef (CPU’s kunnen temperaturen tot +/- 95 graden aan). Deze geoptimaliseerde koeling had echter 0 effect op de tijd waarmee je in hoge resoluties kunt schieten. De conclusie was dan ook: oververhitting had op een doodeenvoudige manier voorkomen kunnen worden. Daarnaast lijkt tevens de firmware bepalend te zijn voor de mogelijke duur waarmee je in een hogere resoluties dan standje aardappel kunt filmen.
Tot slot
Om het verhaal compleet te maken is deze week bekend geworden dat Canon met een instap Cinema camera komt met een R-vatting (vermoedelijk Canon R200 – en daarmee tegenhanger van de Canon C200). Hij moet ongeveer €4.500,- gaan kosten, waardoor hij in dezelfde prijscategorie schommelt als de R5. Opmerkelijk.
Wat denk jij? Heeft Canon de R5 & R6 met opzet gebreken gegeven met de komst van de R200 in gedachte, of is het simpelweg een ontwerpfout en moet de product designer een weekje op water en brood?